Stressologie is een nieuwe en effectieve methode om stress te verminderen, een burn-out te voorkomen - of sneller ervan te herstellen - en je gelukkiger te gaan voelen.


"Ik wil je bedanken voor het webinar laatst. Ik heb je tips voor het aanmaken van meer serotonine opgevolgd en het werkt geweldig goed, ik slaap als een blok en voel me veel rustiger en energieker! Dank je wel!" Jolanda G Utrecht

De stressologiemethode bestaat uit 5 stappen:

  1. Meten is weten. Het meten van je stress en je stressbestendigheid, je tekorten aan gelukshormonen, het bepalen van de mate waarin jouw hormoonbalans verstoord is geraakt.

  2. Het verminderen van je stress, onder meer met natuurlijke voedingstoffen (heel belangrijk, stress verminderen is een voorwaarde om meer gelukshormonen te kunnen produceren)

  3. Het herstellen van je hormoonbalans, vooral met natuurlijke voedingstoffen

  4. Het verbeteren van je leefstijl: gezonder eten, meer bewegen, meer rust

  5. Alles wat je aanspreekt wat in het boek verder aan de orde komt

"Ik heb nu na 3 maanden voor de tweede keer de test gedaan, niet te geloven hoe de uitslag verbeterd is! En zo voel ik me ook! Ik ben heel benieuwd of het bloedonderzoek volgende maand ook zulke spectaculaire verbeteringen laat zien!" Marieke H, Baarn

Van stress naar geluk werkt zo:

Stress ontstaat zodra we gevaar ervaren
Stress ontstaat zodra we gevaar ervaren. Dat kan door gebeurtenissen komen of door gedachten, als we ons zorgen maken, of als we meer op ons nek halen dan we aankunnen en daar bang van worden. En bang betekent angst en dat is vrijwel hetzelfde als stress. Vroeger, in de tijd dat ons stresssysteem zich ontwikkelde, was dat bijvoorbeeld plotseling oog in oog komen te staan met een mammoet. Tegenwoordig kan het een boze klant zijn, een naar bericht op social media, naderende deadlines of bijvoorbeeld mantelzorg zijn die zo zwaar weegt dat je bang wordt dat je het niet volhoudt met al die andere ballen die je in de lucht moet zien te houden.

Stress geeft energie om te kunnen vechten of te vluchten
Op het moment dat we gevaar waarnemen of ervaren slaat onmiddellijk, echt in een fractie van een seconde, ons stresssysteem aan. Stresshormonen maken je lichaam gereed om in een oogwenk te kunnen vechten of vluchten. Of je verstijft van angst, maar dat komt veel minder voor. Je krijgt een stoot energie om het gevaar te lijf te gaan of om het op een lopen te zetten. Stress is namelijk bedoeld om je af te wenden van gevaar, daar draait het allemaal om, daarom krijg je aanvankelijk een boost aan energie, om te kunnen vechten of vluchten.

De stressreactie is het meest dominante systeem in ons lichaam
De stressreactie overheerst andere systemen in je lichaam, het gaat namelijk van oudsher om overleven bij stress, daar moet al het andere voor wijken. Dat klinkt misschien wat zwaar maar in essentie gaat het daar wel om. Het adequaat reageren op gevaar is onze instinctieve reactie om te overleven. Stel je rijdt op de weg en plotseling remt je voorganger. Voordat je het weet sta je zelf ook vol op de rem als het goed is. Dat komt door een instinctieve reactie van je stresssysteem, je instinct neemt het over van je denken, pas als het gevaar geweken is maken we er achteraf een verhaal van in ons hoofd dat we aan anderen vertellen.

Belangrijke andere systemen in ons lichaam worden door stress platgelegd
Stresshormonen leggen andere belangrijke systemen plat om energie vrij te maken voor het gevecht of de vlucht. Je spijsvertering bijvoorbeeld, daarom hebben veel mensen met stress problemen met hun maag of darmen. Maar ook je immuunsysteem, dat wordt eerst hyperactief bij acute stress maar als de stress lang aanhoudt, we praten dan over chronische stress oftewel angststress, de opmaat naar ziekten en burn-out, wordt het als het ware platgelegd waardoor ziekten en kwalen kunnen ontstaan. En in je hersenen gebeurt ook van alles, je instinct schakelt het deel van je brein waar gedachten zich vormen uit, helder denken is er niet meer bij onder invloed van stress. Dat is ook de reden dat mensen in een burn-out terecht kunnen komen door chronische stress, zeker de wilskrachtigen, de doorzetters, die raken zo de weg kwijt in hun hoofd dat ze roofbouw plegen op hun lichaam, iets wat kan leiden tot een burn-out.

Bij stress ontstaat er een hormonale disbalans die veel klachten kan veroorzaken
Maar ook de productie van gelukshormonen en neurotransmitters raakt verstoord bij stress en zo ontstaat er een dubbel probleem: te veel stresshormonen en te weinig gelukshormonen en neurotransmitters. Daardoor ontstaat er een hormonale disbalans die veel klachten kan opleveren: vermoeidheid, te moe worden om de dag nog door te kunnen komen, verslavingsgedrag (mannen gaan vaak meer drinken, vrouwen meer eten), pijnlijke nek en schouders, een hoge ademhaling, een kort lontje, besluiteloosheid, opstartproblemen, vergeetachtigheid, niet meer goed kunnen denken, niet meer kunnen focussen, piekeren, hoofdpijn, onrust, een opgejaagd gevoel, moeilijker kunnen stoppen, angst- en paniekklachten, depressie, slaapproblemen, doorlopend gespannen zijn en noem maar op. Stress veroorzaakt heel veel klachten en ziekten, het werkt zelfs door tot in je genen waardoor ziekten kunnen ontstaan.

Deze hormonale disbalans is meetbaar en ook meetbaar op te lossen met gerichte voedingsstoffen
Letterlijk iedereen met stress heeft een tekort aan gelukshormonen, dat zien wij elke dag in het Centrum voor Stressologie. We meten mensen met stress die bij ons aankloppen altijd door en nemen testen af en daaruit blijkt letterlijk altijd dat er bij stress veel minder gelukshormonen worden geproduceerd. Maar wat mensen dikwijls niet weten is dat die tekorten opgelost kunnen worden, vooral met voedingsstoffen die ervoor zorgen dat er nieuwe gelukshormonen worden aangemaakt. Je lichaam maakt ze aan van aminozuren, dat zijn bouwstoffen die in eiwitten zitten, in vlees, gevogelte, vette vis, zaden en noten bijvoorbeeld, maar ook in pindakaas, soja en havermout. We gebruiken dikwijls ook natuurlijke supplementen om de productie van gelukshormonen te versnellen. Dat zijn geconcentreerde natuurlijke voedingsstoffen, dat is heel wat anders dan synthetische supplementen, dat zijn nagemaakte voedingsstoffen. Natuurlijke supplementen worden veel beter door je lichaam opgenomen dan synthetische supplementen. Uitsluitend door voeding en natuurlijke supplementen krijg je de juiste aminozuren binnen waar je lichaam wat mee kan, ze kan ze zelf niet aanmaken. Natuurlijk, je moet ook wat aan de situatie doen waardoor je stress krijgt, anders blijft het water naar de zee dragen maar met de juiste voedingsstoffen is heel veel te bereiken waardoor je je snel beter kunt gaan voelen.

Ook gezonder eten, meer rust en beweging en alle andere tips uit het boek zijn heel belangrijk
Draait het dan alleen om voedingsstoffen? Nee, maar daar begint het wel mee om stress te verminderen en de hormoonbalans in je lichaam te herstellen. Maar daarnaast is het natuurlijk belangrijk om gezonder te gaan eten, voldoende rust te pakken en in beweging te blijven, dat houdt je in balans. En je kunt dat aanvullen met de honderden tips and tricks die je aangereikt worden in het boek waardoor je je veel beter kunt gaan voelen.

Bij stress gaat het meer om biologie dan psychologie
Stresshormonen, gelukshormonen, bijnieren waar stresshormonen worden aangemaakt, hersenen die een grote rol spelen bij de stressreactie, spijsvertering, immuunsysteem, het is allemaal meer biologie dan psychologie. Stress veroorzaakt een hormonale disbalans waar je ook tussen je oren veel last van kunt krijgen. Maar het is geen psychisch probleem, het wordt veroorzaakt door hormonen en daar moet je op ingrijpen om stress te verminderen. En daar is stressologie de uitgelezen methode voor!

"Ik vind het zo bijzonder, jarenlang last gehad van stress en prikkels, niets hielp, tot dat ik met de voedingstoffen begon en al na drie dagen aanmerkelijk rustiger werd. Heel af en toe komt het weer terug maar ik weet nu gelijk wat ik moet doen en het werkt elke keer weer! "Liesbeth S, Maarssen

Jurgen Spelbos, oprichter van Centrum voor Stressologie:

Stress is veel schadelijker dan de meeste mensen weten. Maar er is ook veel meer aan te doen dan we denken!

Chronische stress kan leiden tot een burn-out. Een op de vijf werkenden krijgt er mee te maken, dat was drie jaar geleden nog een op de zeven, het probleem wordt nog altijd groter en groter. Vooral stress onder jonge mensen neemt had over hand toe. En dan te bedenken dat een burn-out maar een van de dingen is die je van chronische stress kunt krijgen, je kunt er ook depressief van worden of ziek. Veel mensen met kwalen of ziekten hebben niet door dat stress de onderliggende oorzaak is. Ze pakken de oorzaak niet aan waardoor de klachten alsmaar erger worden, ik weet daar helaas alles van, wilskracht en doorzettingsvermogen kunnen heel slecht uitpakken als je gestrest bent. Pas toen ik stopte met vechten tegen ziek zijn en de daarmee gepaarde stress losliet en daarvoor in de plaats goed voor mijn lichaam ging zorgen, begon ik te herstellen, van letterlijk alles wat ik mankeerde. Weg depressie, weg darmellende, weg tinnitus en weg burn-out. En nog veel meer. Laat het bij jou zover niet komen dat je ziek wordt van stress, neem contact op, we helpen je graag van je stress af en kunnen er voor zorgen dat je veel meer gelukshormonen gaat aanmaken. En dan ziet het leven er opeens heel anders uit!

10+

jaren ervaring

1.000+

tevreden klanten

5+

stressologen


"Vage" klachten

waar geen oplossing voor is

Vermoeidheid

en slecht slapen

Niet kunnen concentreren

je bent snel afgeleid

Je ergert je sneller

aan mensen en situaties


Besluiteloosheid

je neemt geen beslissingen

Niets afmaken

met van alles bezig zijn

Van stress naar geluk met stressologie!


Bekend van:

Financiële Dagblad, Nederlands Dagblad, Flair, Margriet, Santé, Yogakrant, Sportrusten, PienTV, Podcast Podcast Patrick Kicken, De hippe vegetarier, MNLK.NL, Healthy, De Vechtstroom, BNR Nieuwsradio, NPO Radio2

Eerst fysiek herstel, daarna mentaal.


"Ik was aanvankelijk erg sceptisch. Maar toen ik aan het werk ging met het wegwerken van die tekorten en na een dag al verschil kon merken kreeg ik goede hoop dat de methode zelfs voor mij een verschil kon maken. Al gaat het met ups and downs, ik voel me elke dag weer een beetje beter en ben vorige maand begonnen met het afbouwen van de medicijnen". Karel G, Hardenberg

Test je stresslevel

Uitgebreide stress test

Lees het boek

Minder stress met stressologie

Coaching

Team van stressologen

Veelgestelde vragen Stressologie

Hoe omschrijf je stressologie in het kort

Stressologie is een methode waarbij stress meer gezien wordt als een biologische reactie op gevaar dan als een psychisch probleem.

Alles draait om hormonen bij stress en stress veroorzaakt altijd een verstoring in je hormoonhuishouding, te veel stresshormonen en te weinig gelukshormonen. Die disbalans is op te lossen met de juiste voedingstoffen. Als dit eenmaal is verholpen kun je nog vanuit 7 invalshoeken verder aan het werk met oplossingen voor stress: vanuit lichaam en leefstijl, je psyche, je persoonlijkheid, je mentaliteit, gevoelens en emoties, het onderbewustzijn en het hogere bewustzijn.

Met stressologie verminder je stress, word je stressbestendiger en gelukkiger omdat je meer gelukshormonen gaat aanmaken.

Waarin verschilt stressologie van andere methoden die stress aanpakken?

Wij zien stress meer als een hormonale reactie op gevaar dan als een psychisch probleem.

Voedingstoffen spelen bij ons de hoofdrol omdat daarmee stress kan worden verminderd en er kunnen ook meer gelukshormonen mee worden aangemaakt. De meeste andere methodes zijn de snelle, zaligmakende oplossingen. Zo is volgens de aanbieders van bijvoorbeeld mindfulness dit dé oplossing tegen stress. Mindfulness is prima maar het is maar één van de honderden oplossingen voor stress. Mediteren is niet de beste oplossing als je stress veroorzaakt wordt door een tekort aan voedingstoffen, een mineraal als magnesium bijvoorbeeld. Eerst je lichaam op orde krijgen, dan de rest is ons devies.

Stressologie is een integrale oplossing, de eerste die er is voor zover wij weten.

Wat is de missie van het centrum van Stressologie?

Chronische stress, burn-out en depressie de wereld uit helpen.

Stress is veel schadelijker dan de meeste mensen weten. Maar er is ook veel meer aan te doen dan we denken.

Vijftien procent van de werkende vrouwen in Nederland hebben een burn-out gehad de afgelopen jaren en negen procent van alle werkende mannen. Afgezet op een beroepsbevolking van negen miljoen is dat dik een miljoen mensen, dat is een absurd aantal. En dan te bedenken dat een burn-out maar één van de dingen is die je van chronische stress kunt krijgen, je kunt er ook depressief van worden of ziek.

Is het makkelijk om de stressologie methode te volgen?

Ja, al moet je er wel wat voor doen.

Maak de Bravermantest op deze site en kijk of je door stress tekorten aan gelukshormonen hebt opgelopen. Als dat het geval is kun je de online training volgen om te weten te komen hoe je dat weer kunt herstellen waardoor je je veel beter gaat voelen. Of maak een afspraak met een van onze stressologen. Stressologie brengt met zich mee dat je bepaalde leefregels in acht moet nemen. Je zult bijvoorbeeld elke dag een zo’n twintig minuten moeten bewegen en meer rust nemen op een dag. Ook zul je bepaalde voeding en natuurlijke supplementen moeten gebruiken en andere voeding juist moeten laten staan.

Hoe weet je dat je in de gevarenzone voor een burn-out zit?

Als je je herkent in de volgende klachten:

  • Chronische vermoeidheid, opgebrand gevoel, gevoelens van uitputting

  • Slechter slapen, slapeloosheid

  • Lichamelijke klachten

  • Nek- en schouderklachten

  • Problemen met de spijsvertering, slechter werkende darmen

  • Deprimerende gedachten, depressief

  • Emotionele instabiliteit, een kort lontje krijgen, huilbuien

  • Concentratieproblemen

  • Gevoeliger worden voor geluid, tinnitus

  • Onrust, veel doen, minder produceren

  • Steeds minder bestand worden tegen stress, geen nieuwe taken meer aankunnen

Als je je herkent in deze signalen is het de hoogste tijd om op de rem te stappen, je kunt daarmee voorkomen dat je daadwerkelijk in een burn-out terecht komt en maanden uit de roulatie raakt.

Onze stressologen kunnen je testen en aangeven in welke fase je zit. We starten altijd met het meten van jouw fysieke en mentale stress, je stressbestendigheid, de mate waarin er sprake is van bijnieruitputting en of er sprake is van tekorten aan gelukshormonen.

Welk type mens is gevoelig voor stress?

  • Mensen met een perfectionistische inslag,

  • vrouwen vanwege hun ingewikkelder hormoonhuishouding,

  • zogenaamde turbo types,

  • mensen die moeilijk nee kunnen zeggen,

  • mensen die zich voor elk karretje laten spannen, mensen die te veel van zichzelf vergen,

  • mensen die verkeerd eten en een verkeerd leefpatroon hebben,

  • mensen in stresserende beroepen zoals onderwijs en zorg,

  • mensen die weinig autonomie hebben in het werk, mensen die in beroepen werken waar veel met targets gewerkt wordt.

Wat is het verschil tussen het boek, de online cursus en begeleiding door een stressoloog?

Het boekt reikt aan wat er allemaal mogelijk is om stress te verminderen en gevoelens van geluk te bevorderen. In de online cursus kun je jezelf testen en met jouw persoonlijke uitslag aan het werk gaan. Het boek beslaat de volle breedte van wat je allemaal kunt doen om stress te verminderen, de online training is helemaal gericht hoe jij van stress naar geluk kunt komen. De training gaat veel dieper op de materie in.

Heb je zoveel stress dat je er niet uitkomt met den training of vind je het prettig om geholpen te worden om van stress naar geluk te komen dan is een afspraak met een van onze stressologen de beste optie, die hebben zich de methode eigen gemaakt en kunnen je uitstekend helpen.

Voor wie is de online training?

De online training is voor:

  • Iedereen die de reis van stress naar geluk wil maken

  • Iedereen die stressbestendiger wil worden

  • Mensen die nu stress klachten ervaren maar nog geen burn-out hebben

  • Mensen die net een burn-out hebben en willen werken aan hun herstel

  • Mensen die al langere tijd in een burn-out zitten en vinden dat het herstel te langzaam gaat

  • Diegenen die wat willen doen aan hun depressie

Ik ga al naar een praktijkondersteuner of psycholoog

De Stressologie methode is altijd een aanvulling op de begeleiding/behandeling die je nu krijgt.

Huisartsen, praktijkondersteuners en psychologen werken doorgaans niet met voeding en specifieke voedingstoffen waarmee je stress kunt verlagen en meer gelukshormonen kunt aanmaken. Dat leer je wel als je de online training volgt of een afspraak maakt met een van onze stressologen. Het werkt louter aanvullend en de ene behandeling is geen verstoring van de andere.

Als ik veel stress ervaar, wat kan ik dan het beste doen?

Lees het boek en volg de online training. Of maak een afspraak met een van onze stressologen voor een persoonlijk advies.

Ga naar de pagina Contact en vul het contactformulier in.