Assertief zijn? 5 tips.

Een gebrek aan assertiviteit is misschien wel één van de belangrijkste oorzaken van stress.

Als je, om wat voor reden dan ook, niet durft te zeggen wat je wilt of denkt, vermijd je op korte termijn spanning en onenigheid.

Maar op lange termijn kan de spanning bij jezelf oplopen, omdat je te veel dingen tegen je zin in doet.

Bovendien weten anderen niet wat ze aan je hebben of waar je grenzen liggen.

Assertiviteit betekent opkomen voor je eigen belangen en dus laten zien wat je denkt, voelt en wilt.

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Er zijn zeker een aantal goede manieren om dit te doen.

Ik beschrijf hieronder vijf succesvolle manieren om assertiever te zijn.

1. Je hoeft niet iedereen een plezier te doen!

We moeten allemaal wel eens iets doen omdat we het niet kunnen weigeren.

Voor veel mensen is het lastig om rustig en duidelijk ‘nee’ te zeggen op een bepaalde vraag.

Meestal speelt de angst om niet aardig gevonden te worden een grote rol. We zijn bang voor negatieve reacties.

De realiteit is echter dat we niet door iedereen aardig gevonden kunnen worden.

Onderzoek heeft uitgewezen dat we één derde van alle mensen in sympathiek en aardig vinden, één derde zien we als neutraal en over de resterende één derde hebben we een minder prettig gevoel.

Verwachten of wensen dat iedereen je sympathiek vindt is dus onbegonnen werk.

Met deze stappen kun je op een assertieve manier ‘nee’-zeggen:

  • Zeg nee.

  • Geef de reden.

  • Benoem het gevoel bij de ander.

  • Geef eventueel een alternatief.

2. Zelf hulp vragen aan een ander.

Veel mensen vinden het moeilijk om anderen om hulp te vragen.

Je wilt niet lastig zijn of je bent bang dat de ander ‘nee’ zegt.

Hulp vragen aan anderen is een belangrijk aspect van assertiviteit.

Als je op een vriendelijke manier een verzoek doet en de ander heeft het recht om je verzoek te weigeren, dan hoeft hulp vragen geen probleem te zijn. Een aantal kenmerken:

  • Bedenk van tevoren wat je wilt vragen.

  • Geef aan dat je iets wilt vragen.

  • Doe het duidelijk, direct en in de ik-vorm.

3. Geef duidelijk je grenzen aan.

Als je niet aangeeft wat je denkt of voelt weet de ander ook niet wat er in je om gaat of waar je grenzen liggen.

Een aantal zaken is belangrijk bij het aangeven van je grenzen:

  • Spreek in de ik-vorm.

  • Niet oordelen.

  • Wees concreet en rechtstreeks.

4. Wacht niet met het vertellen van slecht nieuws.

Veel mensen stellen slecht nieuws brengen uit of vertellen maar de halve waarheid.

Meestal uit angst dat de ander boos wordt of dat je jezelf schuldig gaat voelen.

Je houdt echter veel meer rekening met de ontvanger door het slechte nieuws direct te vertellen en de klap te helpen opvangen.

Slecht nieuws brengen verloopt het beste in de volgende fases:

  • Geef het slechte nieuws zo snel mogelijk, kort en duidelijk.

  • Laat de ander zijn emoties tonen.

  • Toon begrip, herhaal eventueel het slechte nieuws.

  • Indien nodig: geef een korte uitleg waarom.

  • Bespreek eventuele vervolgstappen.

5. Blijf altijd jezelf.

Tot slot, speel geen rol en accepteer jezelf zoals je bent.

Dan zullen anderen dit ook doen.

Je bent een veel leuker mens als je gewoon jezelf kunt zijn, zonder je af te vragen of je het wel allemaal goed doet.

En onthoud dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen geluk.

Je kunt wel ontzettend rekening gaan houden met andere mensen, maar jij bent niet verantwoordelijk voor hun geluk.

Dat zijn ze namelijk zelf.