De stressologie methode

Stressologie Methode

Stressologie als methode bij stress

Stressologie is de methode om op 7 niveau’s werk te maken van stress zodat je beduidend minder stress ervaart. Geheel in lijn met de beschrijvingen in het boek Minder Stress met Stressologie van Jurgen Spelbos.

Niveau 1: Fysiek

Je lichaam en levensstijl

Ruim stressoren op – Kalmeer door anders te ademen – Zoek de zon op – Maak tijd voor rust en herstel – Neem smartphonepauzes – Drink voldoende – Word stressbestendiger met goede voeding, kruiden en supplementen (biologisch voedsel – supplementen – omega-vetzuren – geneeskrachtige planten en kruiden – tekort of niet? – Ayurveda) – Ervaar wat medicinale cannabis (wiet) voor je kan doen – Verbeter je slaap – Ga meer bewegen om je stresshormonen weg te werken (Wandel stress en angst van je af – Loop rustig hard – Probeer yoga uit, dat is nog veel meer dan alleen bewegen – Beweeg mediterend met tai chi yuan – versterk je qi met qi gong – kom uit je hoofd door te bouncen – ontstress met shaking zen) – Geniet van ontspanning met progressieve ontspanning (relaxatie) – Seks er lekker op los – Verwen je lichaam met een massage (Chinese massage – shiatsumassage – Indonesische massage (pitjit) en voetreflexzonetherapie) – Geniet van een boost aan gelukshormonen door tactiel stimulering – Laat fysieke stress los met Body Stress Relieve – Schud stress van je af met Tension Releasing Exercises – Laat je emotionele brein tot rust brengen met acupunctuur – Vind verstoringen in je energiesysteem en los ze op met Raymedy – Breng je lichaam terug in de herstel- en groeimodus met osteopathie (craniosacraal therapie) – Kom terug in evenwicht met Ayurvedische geneeskunde – Breng je neurotransmitters/ hormoonhuishouding op orde – Behandel bijnieruitputting – Zorg ervoor dat je ontzuurt – Doe aan ontgiften (detoxen) – Reken af met verslavingen – Kom weer in balans door het trainen op hartcoherentie – Verhelp stress en activeer je herstelvermogen met biofeedback – Herstel je trillingsfrequentie met klankschaaltherapie – Kalmeer je zenuwstelsel met aromatherapie – Lach stress, angst en depressie weg – Breng al je zintuigen tot rust door te floaten – Ontspan met een powernap – Word stressbestendiger door de sauna – Ga badderen met bitterzout – Kom tot ontspanning op de Zweedse spijkermat – Ga de natuur in, werk wat in de tuin – Haal de natuur in je huis – Ga met je handen aan het werk – Ruim op – Hou een dagboek bij om energievreters en energiegevers te ontdekken – Ga anders om met veranderingen – Ontlaad door te aarden (earthing) – Breng je brein tot rust met muziek – Kijk meer naar natuurdocumentaires – Verbeter je relaties – Verbeter de relatie met jezelf

Niveau 2: Je persoonlijkheid

Leer jezelf beter kennen

Herken je stresstype – Leer jezelf beter kennen met persoonlijkheidstesten – Reken af met de perfectionist in je – Kom op voor jezelf, word assertief – Onderken je overtuigingen – Wat zijn je neigingen? – Welke rollen speel je? – Breng je kwaliteiten en valkuilen in kaart met het enneagram en kernkwadranten – Zoek hulp bij een psycholoog als je last hebt van je persoonlijkheid – Ontdek je blauwdruk met Human Design – Kijk of zelfonderzoek vanuit Advaita Vedanta iets voor je is – Word jezelf gewaar met gestalttherapie – Zet persoonlijk leiderschap in met Management Drives en cyou

Niveau 3: Mentaliteit

Mentaal sterker worden

Word optimistisch en positief – Leef met hoop – Vergroot je veerkracht – Word sterker van stress – Werk aan je zelfvertrouwen – Leef met bevlogenheid – Verbind je met hogere doelen in het leven – Doe iets voor anderen – Stop met pleasen – Werk aan je wilskracht en discipline – Accepteer en relativeer – Focus op het belang van focus – Durf je kwetsbaar op te stellen – Word gelukkiger

Niveau 4: Psyche

Minder stress door anders te gaan denken

Ontmasker irrationele gedachten met cognitieve gedragstherapie (rationeel-emotieve therapie; ret) – Leer realistischer te denken – Ken het belang van overtuigingen – Onderzoek je gedachten en overtuigingen – Schep rust in je hoofd met meditatie – Mediteer op een ppd-resonantie – Ga nog verder weg van het denken met modern sjamanisme – Laat je gedachten en nog veel meer los met de Sedona-methode – Stop met piekeren – Krijg inzicht in je denksysteem met de drie principes – Neem je kwebbelende aap minder serieus met Acceptance and Commitment Therapy (act)

Niveau 5: Gevoelens en emoties

Uit je hoofd, naar je gevoel

Hou op met het onderdrukken van emoties, uit ze – Breng ratio en emoties in balans met Lichtpuntwerk (lpw) – Leer stressgerelateerde emoties herkennen – Niet vechten, niet vluchten maar voelen – Kom met je verleden in het reine met Past Reality Integration (pri) – Kom bij je gevoel met haptonomie

Niveau 6: Je onderbewustzijn

Aan het werk met je onderbewustzijn

Herprogrammeer je onderbewustzijn met affirmaties en visualisaties – Klop stress weg met Emotional Freedom Techniques (eft) – Werk eventuele trauma’s weg met Eye Movement Desensitization and Reprocessing (emdr) – Herprogrammeer overtuigingen met psych-k – Raadpleeg je onderbewustzijn met kinesiologie – Daal af in je onderbewustzijn met ayahuasca – Veranker positieve ervaringen met hypnose – Los opgeslagen verstoringen op met de Helende Reis –

Niveau 7: Het hogere bewustzijn

Maak contact met het hogere bewustzijn

Ga (meer) bidden – Laat je inspireren – Maak contact met de ongeziene wereld met mediumschap – Maak kennis met je innerlijk weten door intuïtieve ontwikkeling – Leer van de kosmos met astrologie – Verbind je met universele levensenergie met reiki – Laat verstoringen in je aura herstellen met pranic healing – Ga niet langer gebukt onder issues in je familie dankzij familieopstellingen

Tot slot…

De Stressologie Methode zoals in het boek omschreven is heeft niet de pretentie volledig te zijn. Er valt over de meeste onderwerpen nog eindeloos meer te zeggen. Schrijf je daarom in voor de nieuwsbrief voor Stressologie zodat we je op de hoogte kunnen houden wanneer er aanvullende informatie verschijnt.