Stress, angst en depressie verminderen met voeding

Stress, angst en depressie verminderen met gerichte voeding

Een van de grote inzichten die ik heb gekregen tijdens de research voor het boek is dat stress veel minder een psychisch probleem is dan dikwijls wordt aangenomen. Stress kan ook alles te maken hebben met de biochemie in je lichaam. Als je een tekort aan vitamines en mineralen hebt krijg je meer last van stress omdat je biochemie verstoort raakt. Daarom is goed eten -vooral voldoende groenten en fruit- zo verschrikkelijk belangrijk als je last hebt van stress.

De rol van neurotransmitters

Maar niet alleen vitamines en mineralen zijn belangrijk, ook neurotransmitters spelen een enorme rol als het gaat om je goed voelen en minder last hebben van stress, slaapproblemen, angst, gebrek aan energie en depressieve gevoelens. Neurotransmitters zijn boodschapperstofjes waardoor onze hersencellen, de neuronen, met elkaar kunnen communiceren. Ze zijn bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het oproepen van bepaalde emoties zoals angst of blijdschap. De vier belangrijkste neurotransmitters zijn dopamine, acetylcholine, gaba (gamma-aminoboterzuur) en serotonine. De unieke chemie in jouw brein, de combinatie van deze neurotransmitters dus, bepalen hoe jij je voelt. Ons lichaam is een biochemische fabriek, als alle vitamines, mineralen en neurotransmitters in orde zijn zul je je ook veel beter voelen.

Het belang van voeding

Sommige neurotransmitters, dopamine en serotonine, kunnen soms ook de rol van hormoon aannemen maar het gaat te ver om hier nu diep op in te gaan. Het is goed om te weten dat je lichaam ook voor neurotransmitters afhankelijk is van de voeding die tot je neemt. Als je maar weinig groenten en fruit binnen krijgt, te weinig beweegt of te veel neurotransmitters verbruikt ga je vanzelf beroerd voelen. En dat kan echt heel onaangename gevolgen hebben:

Dopaminetekort: vermoeidheid, obesitas, verslaving, emotionele instabiliteit, lethargie, hersenaandoeningen (van migraine tot depressies en zelfs ziekten als Parkinson)

Acetylcholinetekort: vergeetachtigheid, concentratiestoornis, leerstoornis

gaba-tekort: angst- paniekaanvallen, pijn, vermoeidheid, piekeren, fobieën

Serotoninetekort: depressie, slaapstoornis, angsten, gebrek aan libido

Je kunt dus stress, angst- migraine- of paniekaanvallen krijgen of een depressie ontwikkelen door een tekort aan neurotransmitters. Als je te weinig serotonine binnenkrijgt of te veel verbruikt (bijvoorbeeld door sommige medicijnen) kun je slaapstoornissen krijgen, ik heb het zelf ook meegemaakt, het gaat echt heel ver wat ze met je doen. De Amerikaanse arts, onderzoeker en auteur dr. Eric Braverman heeft een test ontwikkeld waarmee je vast kunt stellen of je tekorten hebt. Het is een vragenlijst die je met een minuut of twintig ingevuld kunt hebben. Als je googelt op ‘Braverman test’ vind je de test, ook in het Nederlands, en kun je ermee aan de slag.

Eet je gezond, gelukkig en stressbestendig

Het goede nieuws is dat je met gerichte voeding en zo nodig supplementen heel veel kunt doen. Je kunt je letterlijk gezond, gelukkig en stressbestendig eten.

Dopamine

Dopamine is een opwekkende neurotransmitter, het brengt je in beweging. Het wordt geproduceerd in je hersenen en wordt aangemaakt als je dingen doet die je brein prettig vindt zoals bewegen, eten en seks. Het gevoel dat het je geeft kan zelfs verslavend zijn, dopamine wordt bijvoorbeeld ook aangemaakt als je likes krijgt op Facebook. Dopamine speelt ook een rol bij veel hersenprocessen. Een tekort kan migraine veroorzaken of depressies. Of verslavingsgedrag. Bij mannen met een dopamine tekort uit verslavingsgedrag zich vooral in teveel drinken, vrouwen gaan meer eten. Ook dat heeft veel meer te maken met biochemische processen in je lijf dan met je psyche of een gebrek aan karakter.

Om dopamine aan te kunnen maken heeft je lichaam voedsel nodig dat rijk is aan een ander stofje, het aminozuur tyrosine. Dat weer aangemaakt wordt door fenylalanine. Je kunt tyrosine ook als supplement krijgen (L-tyrosine) maar doe dat altijd in overleg met een deskundige, ga niet zelf lopen dokteren. Zo kan ook het co-enzym Q10 (ubiquinol, dat werkt directer dan ubiquinon dat ook als Q10 wordt aangeboden) ingezet worden om je dopamineniveau op te krikken. Raadpleeg een orthomoleculair therapeut of een natuurarts. Als je met supplementen aan het werk gaat kies dan zoveel mogelijk voor natuurlijke varianten, die worden beter opgenomen door je lichaam dan synthetische. Dat heeft alles te maken met de herkenning van moleculen, met synthetische supplementen worden natuurlijke moleculen zo goed mogelijk nagebootst maar dat lukt lang niet altijd goed genoeg. Bovendien zitten in natuurlijke supplementen onder meer enzymen en bioflavonoiden en die spelen ook een grote rol bij de opname van de vitamines.

Rijk aan tyrosine  en fenylalanine zijn amandelen, pecannoten, avocado’s, pure chocolade, bananen, zuivel (kaas, eieren, yoghurt en kwark), haver, peulvruchten, zaden (sesamzaad bijvoorbeeld), pompoenpitten, mager rood vlees, kalkoen, vis en zeevruchten, kip en sojaproducten (tofu).

Vermijd voedsel dat niet goed is voor je brein: bewerkte producten, witte bloem, cafeïne, verzadigde vetten, geraffineerde suikers en cholesterol verhogende producten. Dit geldt voor alle neurotransmitters.

(Acetyl)choline

Choline is een B-vitamine dat een voorloper is van de neurotransmitter acetylcholine. Het is betrokken bij hersenfuncties als je geheugen. Een tekort kan leer- en concentratiestoornissen en vergeetachtigheid opleveren. Daarnaast is het belangrijk voor je hart- en vaten, je vetverbranding, het functioneren van je lever -een tekort kan leiden tot leververvetting- en je energieniveau. Het zit in orgaanvlees (lever) en goede vetten als roomboter en kokosolie. Daarnaast in eierdooiers.

Gamma-aminoboterzuur (GABA)

GABA is een rustgevende neurotransmitter, het helpt om je brein in balans te houden, het geeft je een gevoel van rust en veiligheid. Ook de aanmaak van GABA is afhankelijk van het beschikbaar zijn in je lichaam van voldoende vitamines en mineralen. Vooral de B-vitamines zijn voor dat proces erg belangrijk alsook magnesium. Een tekort kan leiden tot onrust en stress, piekeren, angst- en paniekaanvallen en zo meer. Je kunt dat verhelpen door meer groene bladgroenten als spinazie, uien, zaden, eieren, bananen en aardappelen te gaan eten. Ook de volgende kruiden kunnen de productie van GABA positief beïnvloeden: hop, passiebloem, salvia, valeriaan, en havergrasblad. GABA is ook te verkrijgen in supplementvorm. Als je daarvoor kiest, in overleg, neem dan een zuigtablet die je in je mond kunt laten oplossen, dat wordt volgens deskundigen beter opgenomen door je lichaam dan capsules.

Serotonine

Serotonine kalmeert en reguleert, het is een rustgevende neurotransmitter dat ervoor zorgt dat je goed slaapt (het laat je lichaam melatonine aanmaken) en je je gelukkig en tevreden voelt. Het is nauw betrokken bij je stemming. Serotonine reguleert daarnaast de bloeddruk en je libido. Het wordt voor 90 tot 95 procent aangemaakt in je darmen. Als je darmproblemen hebt is de kans groot dat je een tekort aan serotonine opbouwt en dat kan leiden tot angstige en depressieve gedachten en slaapproblemen. Het is echt ongelofelijk hoe dat allemaal in elkaar steekt, je kunt door een antibioticakuur -dat tast je darmflora aan- angst en depressieve gedachten ontwikkelen, zo nauw luistert het allemaal. Daarom is een probioticakuur na gebruik van antibiotica om je darmflora sneller te laten herstellen zo belangrijk, anders duikt je serotonineniveau naar beneden met alle gevolgen van dien.

Serotonine wordt in je lichaam aangemaakt door een stofje dat tryptofaan heet, dat is een aminozuur dat vooral in bonen, kikkererwten, bruine rijst, bananen, pure chocolade, eieren, kaas, kwark, kalkoen, noten, soja, tofu, pompoen- en sesamzaad, zonnebloempitten en vis voorkomt.

Tryptofaan wordt in je lichaam met behulp van de vitamines B en C en het mineraal zink omgezet in het aminozuur 5-HTP (5-hydroxytryptofaan) en dat is de directe voorloper van zowel melatonine als serotonine. Zowel 5-HTP als tryptofaan kun je ook als supplement verkrijgen – 5-HTP wordt gewonnen uit de zaden van de Afrikaanse plant Griffonia– maar nogmaals, doe dat in overleg met een deskundige. Zo gaan deze – en andere- supplementen niet samen met het gebruik van slaap- of kalmeringsmiddelen en antidepressiva.

Dus als je last hebt van klachten zoals beschreven, doe dan de Bravermantest om uit te vinden hoe het precies met je gesteld is, ga aan de slag met gerichte voeding of maak een afspraak met een natuurarts of orthomoleculair therapeut om aanvullend te testen en er wat aan te doen, je zult verbaast zijn over de resultaten die er te behalen zijn! Succes!

Vond je dit een interessante blog? Delen wordt gewaardeerd!

Voor wie meer wil weten over Stressologie, de methode die je van je stress afhelpt, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van het Centrum voor Stressologie en wij houden je op de hoogte

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *